НОРМАТИВНІ АКТИ
КОЛОМИЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

П'ятница, 19 квітня 2024 року
 Рішення міської ради  "Про затвердження Програми розвитку туризму в місті Коло..."  № 318-6/2016-6 від 13.04.2016р. 
Документ №318-6/2016 від 13.04.2016р. Чинний
        

 
Повязані документи

Рішення міської ради  Про затвердження міської цільової програми "Розвиток туризму в місті Коломиї" на 2012-2015 роки
Рішення міської ради  №1191-22/2012 від 26.07.2012р. Втратив чинність

 
Історія документа

Історії немає

 
Публікації документа

17.04.2016



 
РІШЕННЯ
 
Коломийської міської ради
(6  сесія)
7  демократичного скликання
 
від 13.04.2016р.  № 318-6/2016-6
 


Про затвердження Програми розвитку туризму в місті Коломиї на 2016-2020 роки


Розглянувши проект Програми розвитку туризму в м.Коломиї на 2016-2020 роки, розроблену відповідно до Законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про туризм”, рішення обласної ради від 17.10.2014 року №1401-32/2014 “Про Стратегію розвитку Івано-Франківської області на період до 2020 року”, рішення обласної ради від 16.10.2015 року №1820-39/2015 “Про комплексну  регіональну цільову програму розвитку туризму в області на 2016-2020 роки”, міська рада


в и р і ш и л а :


1. Затвердити Програму розвитку туризму в м.Коломиї на 2016-2020 роки (додається).

2. Керівникам відділів міської ради та Комунальному підприємству „Коломийському бюро подорожей та екскурсій” забезпечити виконання заходів Програми розвитку туризму в місті Коломиї на 2016-2020 роки.

3. Координацію робіт та узагальнення інформації про виконання Програми покласти на головного відповідального виконавця — відділ економіки міської ради (Геник Н.А.).

4. Рішення міської ради від 26.07.2012 №1191-22/2012 „Про затвердження міської цільової програми ”Розвиток туризму в місті Коломиї” на 2012-2015 роки” вважати таким, що втратило чинність.

5. Організацію виконання цього рішення покласти на першого заступника міського голови Коцюра С.П.

6. Контроль за виконанням даного рішення доручити постійній комісії з питань бюджету, інвестицій, соціально-економічного розвитку та зовнішньоекономічних відносин.



Міський голова                                                                               І. Слюзар

       ЗАТВЕРДЖЕНО

                                                                      рішення міської ради

                                                              від 13.04.2016 р. №318-6/2016








ПРОГРАМА

розвитку туризму в місті Коломиї

на 2016-2020 роки








ПАСПОРТ


Програми розвитку туризму в місті Коломиї на 2016-2020 роки


Назва Програми

Програма розвитку туризму в місті Коломиї               на 2016 – 2020 роки

Підстави для розробки Програми

  • Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні”;
  • Закон України “Про туризм”;
  • Стратегія розвитку Івано-Франківської області на період до 2020 року; 
  • Комплексна регіональна цільова програма розвитку туризму в області на 2016-2020 роки.

Замовник Програми

Коломийська міська рада

Головний розробник Програми

Відділ економіки міської ради

Відповідальні за виконання програмних заходів (головні виконавці)

Відділ економіки Коломийської міської ради

Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”

Основні цілі Програми

Формування комплексу заходів, спрямованих на розвиток туристичної галузі міста; створення нових якісних туристичних продуктів, удосконалення туристичної інфраструктури міста; ефективне використання  об’єктів історико-культурної спадщини; зростання рівня життя населення, збільшення туристичних потоків та забезпечення надходжень до бюджетів усіх рівнів;  створення сприятливих умов для залучення інвестицій; сприяння економічному розвитку міста

Основні завдання Програми

Використання туристичного потенціалу міста та створення конкурентоспроможного туристичного продукту, підвищення якості туристичних послуг, формування позитивного іміджу міста на національному та міжнародному рівнях

Розділи Програми

I. Вступ

II. Мета Програми

III. Стан розвитку туризму в місті Коломиї

IV. Завдання та пріоритетні напрямки Програми

V. Очікувані результати

VI. Фінансове забезпечення виконання заходів Програми

VII. Контроль за виконанням Програми

VIII. Заходи з реалізації Програми розвитку туризму

в місті Коломиї на 2016-2020 роки

Терміни реалізації Програми

2016 - 2020 роки

Джерела фінансування

  • кошти міського, обласного бюджету;
  • міжнародна технічна допомога, кошти донорських організацій

Обсяги коштів

міського бюджету

2016 рік – 275 тис. грн.

2017 рік – 680 тис. грн.

2018 рік – 670 тис. грн.

2019 рік – 220 тис. грн.

2020 рік – 200 тис. грн

Контроль за виконанням Програми

Контроль за виконанням заходів Програми здійснюють:

- міська рада;

- постійна комісія міської ради з питань бюджету, інвестицій, соціально-економічного розвитку та зовнішньоекономічних відносин;

- виконавчий комітет міської ради



ЗМІСТ





І.

Вступ

6

ІІ.

Мета Програми

6

ІІІ.

Стан розвитку туризму в місті Коломиї

3.1. SWOT-аналіз туристичної галузі міста 

7

ІV.

Завдання та пріоритетні напрямки Програми  

10

V.

Очікувані результати

11

VІ.

Фінансове забезпечення виконання заходів Програми

11

VII.

Контроль за виконанням Програми 

12

VIII.

План заходів з реалізації Програми розвитку туризму

в м. Коломиї на 2016-2020 роки

13




І. Вступ


Програма розвитку туризму в місті Коломиї розроблена у відповідності до  Законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про туризм”, рішення обласної ради від 17.10.2014 року № 1401-32/2014 “Про Стратегію розвитку Івано-Франківської області на період до 2020 року”, рішення обласної ради від 16.10.2015 року № 1820-39/2015 “Про комплексну  регіональну цільову програму розвитку туризму в області на 2016-2020 роки”.

Програмою визначено основні завдання, які сприятимуть розвитку туризму на сучасному етапі, реалізація яких дозволить покращити туристичну інфраструктуру міста, формуватиме привабливе середовище для реалізації інвестиційних проектів у сфері туризму, сприятиме зростанню кількості туристів та створюватиме позитивний імідж міста. Розвиток цієї галузі є важливим, оскільки відбувається збільшення надходжень до бюджету, позитивного впливу набуває стан справ у багатьох галузях економіки міста, а саме: транспорт, торгівля, зв'язок, будівництво, сфера послуг. Туристична діяльність сприяє підвищенню зайнятості населення, популяризації історико-культурної спадщини, а також розвитку міжнародного співробітництва.  

Виконання цієї Програми є послідовним продовженням роботи міської ради,  суб’єктів  туристичної сфери діяльності, громадських організацій  щодо створення умов для розвитку туризму відповідно до загальнодержавних пріоритетів.


ІІ. Мета Програми


Актуальність розроблення Програми зумовлена необхідністю прийняття дієвих заходів з прискорення розвитку туристичної галузі міста за рахунок зручного географічного розташування та ефективного використання потужних туристичних ресурсів.

Метою Програми є впровадження комплексних заходів щодо туристичного розвитку міста, створення конкурентоспроможного на національному та міжнародному ринках туристичного продукту, здатного максимально задовольнити туристичні потреби мешканців та гостей міста;  розвиток матеріально-технічної бази і сучасної інфраструктури туризму, сприятливих умов для залучення інвестицій, ефективного використання природного, історико-культурного та туристично-рекреаційного потенціалу, забезпечення умов для повноцінного функціонування суб’єктів туристичної діяльності; підвищення якості та асортименту туристичних послуг, розширення мережі туристично-екскурсійних маршрутів, здійснення системної рекламно-інформаційної діяльності, підтримки в’їзного та внутрішнього туризму,  покращення кадрового забезпечення галузі.



III. Стан розвитку туризму в місті Коломиї

Туризм є важливою складовою частиною розвитку економіки та одним із пріоритетних напрямків роботи міської ради. Туристичні послуги  в місті Коломиї надаються 17 туристичними агенствами, одне з яких являється туроператором, здійснює організацію та забезпечує створення туристичного продукту, натомість турагенства провадять посередницьку діяльність з реалізації туристичного продукту туроператорів. Протягом 2015 року за інформацією найбільш відвідуваних об’єктів міста, таких як: Музей Писанкового розпису, Національний музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім. Й.Кобринського та Музей історії міста Коломиї, наше місто відвідало близько 6 тис. в’їзних туристів та 170 тис. внутрішніх екскурсантів. Сплата туристичного збору за підсумками 2015 року суб’єктами господарювання м.Коломиї до міського бюджету становила 11244 грн., що становить 108,1 % до планового показника. В місті функціонує 7 готелів, 7 садиб, 1 хостел. Після проведення дослідження динаміки цін на готельні послуги встановлено, що середня ціна на проживання в готелях міста в номерах класу «Стандарт», наприклад, в серпні 2015 року порівняно з аналогічним місяцем 2014 року зросла на 55 % і становила 230 грн. На території міста функціонує більше 100 закладів ресторанного господарства.

          Для ознайомлення з етнографічними особливостями та культурною спадщиною міста й області започатковано проведення щорічних фестивальних заходів: 

- Всеукраїнський фольклорний фестиваль “Писанка”, основною метою якого є вдосконалення школи традиційного народного мистецтва декоративного розпису, відродження розвитку писанкарства, виявлення та підтримка обдарованої молоді, яка цікавиться історією та збереженням народних традицій. На це свято до міста приїздять майстри писанкарства не лише з усієї України, але й з-за кордону. Фестивальна програма включає пасхальні ігри, гаївки, веснянки, театралізовані дійства, майстер класи та конкурси писанкового розпису. Також у рамках свята відбувається виставка-продаж вишитого одягу, виробів з лози, глини та дерева.

  • День міста Коломиї та обласний фестиваль “Медовий Спас в Коломиї”.    Це свято об'єднує усіх нас, кожен відчуває себе частиною великої родини. Цікавинкою святкування Дня міста слід відзначити і проведення щорічного обласного фестивалю „Медовий Спас”. Даний захід передбачає проведення мистецької програми та виставки-ярмарки меду і бджолопродуктів, які зібрані на екологічно чистих територіях українських Карпат. Учасниками фестивалю є не тільки бджолярі Карпатського регіону, але й з усієї України. Медова продукція різноманітна: всі види меду, пилок, маточне молоко, бджолиний хліб, вироби з воску та інше. На фестивалі національні парки презентують Карпатську бджолу не тільки як медоноса, але й як унікального запилювача лук, лісів та гір.
  • Музичний фестиваль ім.А.Кос-Анатольського.   Саме в Коломиї більше 25 років проходить музичний фестиваль імені Анатолія Кос-Анатольського – один із найдавніших в Україні. В його програмі наукові конференції, зустрічі з композиторами і відомими діячами культури, концерти класичної і популярної музики. Традиційними стали „Музичні вітальні”, присвячені відомим композиторам, і концерти учнів коломийських музичних шкіл „Юні музиканти – незабутньому маестро”.       Мистецька цінність коломийського фестивалю – це, насамперед, популяризація класичної, вартісної музики. Серед його гостей були відомі музиканти Микола Колесса, Мирослав Скорик, Євген Станкович, Ніна Матвієнко.

        - Всеукраїнський театральний фестиваль „Коломийські представлення”. ”Коломийські представлення” є унікальним явищем на театрально-фестивальній карті України. До участі у фестивалі запрошуються театральні колективи України та зарубіжжя, які якісно вирізняються в театральному річищі – чи ракурсом репертуарної політики, чи схильністю до сценічного експериментаторства. Мається на увазі театри, які мають в репертуарі ексклюзивні роботи, що відносяться до розгляду :

1. Сценічних першопрочитань (драматургічні твори вперше поставлені на театральній сцені; інсценізації літературних творів; несправедливо забуті класичні твори, які отримали нове сценічне життя);

2. Сценічних і жанрових експериментів;

3. Новаторських в сценічній матеріалізації творчих думок та ідей.

Важливу роль у розвитку туристичної галузі міста відіграє міжнародна співпраця. Протягом 2014 - 2015 років в місті реалізовувався проект  “Східноєвропейські перлини: створення та просування продуктів міського культурного туризму в транскордонному просторі” в рамках Програми транскордонного співробітництва “Польща-Білорусь-Україна на 2007-2013 роки”. За результатами реалізації даного проекту на території міста виготовлено та встановлено 38 пояснюючих та інформаційних покажчиків, здійснено запис аудіо-туру на п'яти мовах (англійська, німецька, польська, українська, російська), що передбачає здійснення самостійної пішохідної мандрівки без гіда з прослуховуванням цікавої аудіо-екскурсії через портативний медіа-пристрій у супроводі детальної карти,  виготовлено туристичний путівник  та спільну промоційну брошуру.

          Разом з тим, незважаючи на певні досягнення та позитивні тенденції розвитку туристично-рекреаційної сфери міста, залишається низка  проблем, пов’язаних із недостатнім рівнем якості послуг у сфері обслуговування,  високим рівнем співвідношення ціна/якість туристичних послуг,  невідповідністю  туристичної інфраструктури сучасним  вимогам та міжнародним стандартам, відсутністю дорожніх вказівників і туристично-інформаційних знаків, якісних туристичних продуктів тощо.




3.1. SWOT-аналіз туристичної галузі міста


SWOT-аналіз презентує сильні і слабкі сторони міста, а також можливості й загрози щодо розвитку туристичної галузі міста. SWOT-аналіз розроблений на основі спілкування з суб’єктами туристичної діяльності, досвіду реалізації заходів попередніх програм розвитку туристичної галузі міста, зокрема проведеного семінару-тренінгу в рамках реалізації проекту “Східноєвропейські перлини: створення та просування продуктів міського культурного туризму в транскордонному просторі”.


Сильні сторони:

  - вдале географічне розташування міста – близькість до кордонів держав-членів ЄС, проектна територія програм транскордонного співробітництва ЄС;

- розміщення на території міста унікальних туристичних об'єктів, зокрема Музею Писанкового розпису та Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім.Й.Кобринського (22 тис. експонатів) - єдиний український музей, занесений до Королівської енциклопедії Великобританії як музей світових шедеврів;

- висока культурна, історико-художня цінність Коломиї, її насиченість мистецькими фактами і подіями, за часи свого 775-річного розвитку місто накопичило потужний етнографічний, історико-літературний та архітектурний потенціали;

- багатогранна інтернаціональна історія міста (кулінарія, релігія, кладовища), оскільки його територія була часто завойована іншими народами, які щоразу залишали свої відбитки.


Слабкі сторони:

- недостатній рівень розвитку туристичної інфраструктури, зокрема  транспортної (місць паркування, стоянок, зупинок туристичного транспорту) та рекреаційної (об'єктів та місць відпочинку, розваг, санітарно-гігієнічних вузлів);

- малоефективне методичне, інформаційне та технічне забезпечення    екскурсійної діяльності (недостатня кількість туристичних маршрутів);

- недостатня промоційна кампанія щодо популяризації м. Коломиї;

- відсутність туристично-інформаційного центру;

- низький рівень взаємодії  органів місцевого самоврядування, приватного сектору та громадськості в управлінні галуззю тощо;

- недостатній рівень забезпеченості номерного фонду готелів з наявністю конференц-залів, ресторанів.


Можливості:

- розвиток велосипедного туризму, популярного виду активного відпочинку, що має безліч різновидів: від невеликих прогулянок і екскурсій до складних велосипедних подорожей;

- розвиток військового туризму: вивчення історико-культурного пласту, ознайомлення з особливостями військових атрибутів певної епохи;

- розвиток малої авіації, що несе за собою великі перспективи економічного росту;

- розвиток водних об’єктів, яким належить особлива роль в організації відпочинку (купання, рибальство, відпочинок на веслових суднах та ін.)

- організація гастрономічних турів, яка сприятиме відродженню національних кулінарних традицій нашої місцевості;

- розвиток грибного туризму, що має на меті відвідування місць зростання їстівних грибів, пошук, споживання та купівлю грибів безпосередньо в грибному регіоні;

- розвиток кінного туризму, чудовий вид активного відпочинку, який володіє здатністю впливати на оздоровлення всього організму.


       Загрози:

  • небезпека руйнації та зникнення чимало будівель архітектурного надбання Коломиї; 

- зниження туристичних потоків через незадовільний стан доріг, відсутність інформаційних сіті-лайтів, вказівників на основні об’єкти, стенду з картою міста, певних зручностей для задоволення фізіологічних потреб.


       

ІV. Завдання та пріоритетні напрямки Програми


Основними завданнями та пріоритетними напрямками  Програми є:

- розвиток та  вдосконалення туристичної інфраструктури, в тому числі створення туристично-інформаційного центру;

- проведення рекламно-інформаційної діяльності, направленої на формування іміджу м.Коломиї як туристичного центру Прикарпаття (проведення виставкових заходів, ярмарок, фестивалів тощо);

-  створення сприятливих умов для розвитку матеріально-технічної бази туризму шляхом залучення інвестицій для реконструкції діючих і створення нових туристичних об'єктів та засобів розміщення;

-  ефективне використання об’єктів історико-культурної спадщини та інших туристичних ресурсів шляхом створення нових та оновлення існуючих туристичних маршрутів;

- підвищення професійного рівня працівників туристичної галузі та обмін досвідом;

- постійне оновлення інформаційного веб-сайту про туристично-екскурсійні можливості м. Коломиї;

- активізація міжнародної співпраці у сфері туризму;

- формування брендінгу міста та виготовлення логотипу.

Програмою передбачається здійснення комплексу заходів щодо розвитку  туристичної галузі, зміцнення її матеріальної бази, створення умов для реалізації інвестиційних проектів, збільшення обсягів надання туристичних послуг за рахунок розширення в’їзного та внутрішнього туризму, покращення якості надання туристичних послуг,  підвищення ефективності використання рекреаційних ресурсів та об’єктів історико-культурної спадщини, покращення транспортного обслуговування, випуск якісної презентаційної продукції.


V. Очікувані результати


Реалізація заходів Програми сприятиме створенню якісних туристичних продуктів, здатних максимально задовольнити потреби населення, забезпеченню комплексного розвитку туристичної сфери,   покращенню умов для залучення іноземних інвестицій у розвиток туристичного бізнесу, збільшенню потоку туристів, промоції міста на національному та міжнародному рівнях, вдосконаленню екскурсійної діяльності, покращенню умов для відпочинку населення, а також збільшенню фінансових надходжень до міського бюджету. Результатом виконання заходів Програми буде зростання іміджу Коломиї, як привабливого туристичного міста,  в Україні та за її межами.

Вирішення завдань Програми забезпечується шляхом:

-  впровадження сучасних методів рекламно-презентаційної діяльності;

- підвищення ефективності використання  об’єктів історико-культурної спадщини;

-  реконструкції та модернізації туристичних об’єктів;

- залучення коштів донорських організацій щодо впровадження  інвестиційних проектів в сфері туризму;

- підвищення якості  надання туристичних послуг;

-  створення  нових робочих місць;

- впровадження нових туристичних маршрутів і тематичних екскурсійних програм.


VІ. Фінансове забезпечення виконання заходів Програми


Заходи Програми реалізуються за рахунок коштів міського бюджету  та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.

Фінансове забезпечення виконання заходів Програми здійснюється в межах видатків, передбачених у міському бюджеті  на підтримку розвитку туризму на відповідний рік.




VІІ. Контроль за виконанням Програми

 

Програма є середньостроковою та реалізовуватиметься упродовж 2016– 2020 років. У разі потреби до Програми вносяться зміни згідно з установленим порядком. Координація і контроль за виконанням Програми покладається на відділ економіки міської ради та постійну комісію міської ради з питань бюджету, інвестицій, соціально-економічного розвитку та зовнішньоекономічних відносин.





VII. План заходів з реалізації

Програми розвитку туризму в м.Коломиї на 2016-2020 роки


п/п

Назва заходу

Виконавець

Термін виконання

Очікуваний результат

Джерела та обсяг фінансування, тис.грн



1.

Створення, облаштування та оновлення існуючих туристично- екскурсійних маршрутів, їх паспортизація, знакування та придбання інвентарю


Відділ економіки міської ради


Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”



2016-2020 роки


Покращення туристичної привабливості міста

Міський бюджет


2016р. - 20,00

2017р. - 50,00

2018р. - 50,00

2019р. - 50,00

2020р. - 50,00



2.

Будівництво, реставрація, реконструкція облаштування громадських санітарно-гігієнічних вузлів

Відділ управління комунальним майном міської ради,

Відділ земельних відносин міської ради,

Відділ архітектури та містобудування міської ради


2016-2020 роки


Покращення благоустрою території міста

Обласний бюджет,

міський бюджет,

інші джерела


В межах бюджетних призначень



3.

Закупівля дерев'яних тимчасових споруд для організації виставкових заходів на проведення фестивалів та тематичних ярмарок


Відділ економіки міської ради


Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”



2016-2020 роки



Забезпечення упорядкованості виставкових заходів

Обласний бюджет,

міський бюджет,

інші джерела

2016р. - 200,00

2017р. - 100,00

2018р. - 100,00

2019р. - 100,00

2020р. - 100,00



4.

Сприяння у створенні туристично-інформаційного центру, встановлення тимчасових споруд (туристично-інформаційних пунктів) на авто та залізничному вокзалах


Відділ економіки міської ради



Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”


2016-2020 роки

Покращення туристичної привабливості міста

Обласний бюджет,

міський бюджет,

інші джерела


2017р. - 350,00

2018р. - 350,00




5.

Виготовлення, розробка, придбання поліграфічної, рекламно-інфор-маційної, туристичної, сувенірної продукції  про можливості міста Коломиї


Відділ економіки міської ради



Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”




2016-2020 роки



Промоція міста

Обласний бюджет,

міський бюджет,

інші джерела


2016р. - 25,00

2017р. - 50,00

2018р. - 50,00

2019р. - 50,00

2020р. - 30,00




6.

Організація та проведення міських конкурсів (на кращу тематичну екскурсію, на кращу національну кухню, на кращу розважальну програму, на кращий рівень обслуговування та інтер'єр)


Відділ економіки міської ради



Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”




2016-2020 роки


Обласний бюджет,

міський бюджет,

інші джерела


2016р. - 10,00

2017р. - 10,00

2018р. - 10,00

2019р. - 10,00

2020р. - 10,00



7.

Облаштування оглядових майданчиків, місць панорамного огляду основних туристичних та екскурсійних об'єктів міста з дотриманням вимог безпеки



Відділ економіки міської ради



Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”



2016-2020 роки



Створення нових туристично-екскурсійних маршрутів


Обласний бюджет,

міський бюджет,

інші джерела


2017р. - 100,00

2018р. - 100,00



8.

Навчання гідів-екскурсоводів, підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації кадрів у сфері туризму


Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”



2016-2020 роки

Покращення надання послуг

В межах бюджетних призначень




9.

Виготовлення та встановлення вказівників до основних туристично-екскурсійних об”єктів, санітарних місць, закладів розміщення і харчування, транспортних вузлів та інформаційного стенду-карти

Відділ економіки міської ради



Комунальне підприємство “Коломийське бюро подорожей та екскурсій”



2016-2020 роки


Покращення туристичної приваблиості

В межах бюджетних призначень на виконання функціональних обов'язків





10.

Розробка та придбання картосхеми міста для проведення пізнавальних заходів (foot-квестів, cros-походів, велопрогулянок), також розробка карт парків спортивного орієнтування, маркування парків




Відділ економіки міської ради



2016-2020 роки


Створення екскурсійно-пізнавальних маршрутів

Міський бюджет,

інші джерела


2016р. - 10,00

2017р. - 10,00

2018р. - 10,00

2019р. - 10,00

2020р. - 10,00


11.

Формування брендінгу та розробка логотипу  міста


Відділ економіки міської ради


Конкурсний комітет з розроблення логотипу міста


2016 - 2017 роки


Збільшення туристичних потоків

Міський бюджет,

інші джерела


2016р. - 10,00

2017р. - 10,00




2011-2024 © Всі права застережено.